PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN STRATEGI BELAJAR MENGAJAR MATEMATIKA (SBMM) MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA JPMIPA FKIP UNJA T.A 2012/2013 IMPROVING THE QUALITY OF INSTRUCTIONAL TEACHING AND LEARNING MATHEMATICS STRATEGIES ( SBMM ) STUDENTS OF MATH EDUCATION JPMIPA FKIP UNJA T.A 2012/2013

Theis, Roseli (2015) PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN STRATEGI BELAJAR MENGAJAR MATEMATIKA (SBMM) MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA JPMIPA FKIP UNJA T.A 2012/2013 IMPROVING THE QUALITY OF INSTRUCTIONAL TEACHING AND LEARNING MATHEMATICS STRATEGIES ( SBMM ) STUDENTS OF MATH EDUCATION JPMIPA FKIP UNJA T.A 2012/2013. Prosiding Semirata2015 bidang MIPA BKS-PTN Barat Universitas Tanjungpura Pontianak. pp. 250-261. ISSN 978-602-74043-3-5

[img] Text
artikel roseli sbmm.pdf

Download (197kB)
Official URL: https://jurnal.untan.ac.id/index.php/semirata2015/...

Abstract

ABSTRACT Mathematics teaching and learning strategies ( SBMM ) is a subject which discusses the theories of learning , instructional design , the application of learning strategies . For prospective teachers , mathematics education students are required to attend a course SBMM to equip them in following the practice teacher . The purpose of this study is to conduct innovative instructional strategies in order to improve the quality of instructional SBMM for mathematics education student JPMPA . The subjects were 55 students of mathematics education regular classes FKIP Jambi University that take SBMM in odd semester 2012/2013. Research conducted for 4 cycles Instructional strategies performed in the course of SBMM are using seminars for topic of instructional theories, combination of expository method and group discussion for topics of order of instructional activities, group presentation method for topic of order of instructional activities in which envisaged methods, media and learning time, and simulation methods for topics application of instructional strategies. Each phase in order of instructional activities conducted for cycle 1, and 2, whereas for cycles 3 and 4, the stages beginning and the end of the activities was carried out and on the stage of the core activities undertaken phase is the phase of elaboration and confirmation Keywords: Instructional strategies, Order of instructional activities ABSTRAK Strategi belajar mengajar matematika (SBMM) merupakan mata kuliah yang membahas tentang teori-teori belajar, rancangan pembelajaran, penerapan strategi pembelajaran. Sebagai calon guru, mahasiswa pendidikan matematika diwajibkan mengikuti mata kuliah SBMM sebagai bekal mereka untuk mengikuti praktek keguruan. Tujuan penelitian ini adalah untuk melakukan inovasi strategi pembelajaran guna meningkatkan kualitas pembelajaran SBMM mahasiswa pendidikan matematika JPMPA. Subjek penelitian adalah 55 orang mahasiswa pendidikan matematika FKIP Universitas Jambi kelas reguler yang mengontrak matakuliah Prosiding Semirata2015 bidang MIPA BKS-PTN Barat Universitas Tanjungpura Pontianak Hal 250 - 261 251 SBMM pada semester ganjil T.A 2012/2013. Penelitian dilaksanakan sebanyak 4 siklus. Strategi pembelajaran yang dilakukan dalam matakuliah SBMM adalah dengan menggunakan metode seminar untuk topik bahasan teori-teori belajar, kombinasi metode ekspositori dan diskusi kelompok untuk topik bahasan urutan kegiatan pembelajaran, metode presentasi kelompok untuk topik bahasan urutan kegiatan pembelajaran yang didalamnya tergambar metode, media dan waktu pembelajaran dan metode simulasi untuk topik bahasan penerapan strategi pembelajaran. Setiap fase pada urutan kegiatan pembelajaran dilaksanakan untuk siklus 1, dan 2 sedangkan untuk siklus 3 dan 4 tahap kegiatan awal dan akhir dilaksanakan dan pada tahap kegiatan inti fase yang dilaksanakan adalah fase elaborasi dan konfirmasi. Kata kunci: Strategi pembelajaran, Urutan kegiatan pembelajaran

Type: Article
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Matematika
Depositing User: ROSELI THEIS
Date Deposited: 22 Mar 2021 02:07
Last Modified: 22 Mar 2021 02:07
URI: https://repository.unja.ac.id/id/eprint/17294

Actions (login required)

View Item View Item