Loviya, Mesi (2022) Pembelajaran Lesson Study Dengan Pendekatan STEM untuk Mengidentifikasi Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan TBLA (Transcript Based Lesson Analyisis) pada Materi Gelombang”. S1 thesis, UNIVERSITAS JAMBI.
![]() |
Text
ABSTRAK.pdf Download (214kB) |
![]() |
Text
BAB I PENDAHULUAN.pdf Download (434kB) |
![]() |
Text
BAB V KESIMPULAN & SARAN.pdf Download (218kB) |
![]() |
Text
cover skripsi mesi.pdf Download (208kB) |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA (2).pdf Download (464kB) |
![]() |
Text
HALAMAN PENGESAHAN.pdf Download (382kB) |
Abstract
abstract Loviya, Mesi. 2022. Lesson Study Learning with a STEM Approach to Identify Student Learning Activities Using TBLA (Transcript Based Lesson Analysis) on Wave Material: Thesis, Department of Physics Education, FKIP Jambi University, Supervisor: (I) Nova Susanti, S. Pd ., M. Si., (II) Neneng Lestari, S. Pd., M. Pd., Keywords: lesson study, STEM approach, student activity This study aims to find out how to apply lesson study learning with a STEM approach using TBLA (Transcript Based Lesson Analysis) and how to identify student learning activities with lesson study learning with a STEM approach using TBLA (Transcript Based Lesson Analysis) on Wave material. This research was conducted at SMAN 11 Muaro Jambi in January-March 2022 for students of class XI IPA 1. The data were obtained from quantitative and qualitative data by analyzing the results of the implementation of learning with TBLA (Transcript Based Lesson Analysis) analysis. Learning by applying TBLA-based lesson study with a STEM approach is carried out according to the lesson study stages which consist of three stages, namely planning (plan), implementation (do), and reflection (see). In cycle 1 it can be said that it is quite good, but it cannot be separated from several shortcomings during the learning process. In applying the STEM approach the learning steps are not optimal, but after reflecting and improving the learning process in cycle 2, the results are as expected by the researchers, namely the achievement of the implementation of TBLA-based lesson study through the STEM approach quite well and students seem to have started to be active compared to cycle 1. From the results of this study, it is hoped that it can help teachers to see the activeness of students for each material that has been taught, teachers can find out what obstacles students have so that students are not active in learning and how to solve them. Therefore, with this transcript analysis the teacher can see, consider, and even improve further learning. Abstrak Loviya, Mesi. 2022. Pembelajaran Lesson Study dengan Pendekatan STEM untuk Mengidentifikasi Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan TBLA (Transcript Based Lesson Analyisis) pada Materi Gelombang: Skripsi, Jurusan Pendidikan Fisika, FKIP Universitas Jambi, Pembimb¬¬¬ing: (I) Nova Susanti, S. Pd., M. Si., (II) Neneng Lestari, S. Pd., M. Pd., Kata kunci: lesson study, pendekatan STEM, keaktifan siswa Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penerapan pembelajaran lesson study dengan pendekatan STEM menggunakan TBLA (Transcript Based Lesson Analyisis) dan bagaimana mengidentifikasi keaktifan belajar siswa dengan pembelajaran lesson study dengan pendekatan STEM menggunakan TBLA (Transcript Based Lesson Analyisis) pada materi Gelombang. Penelitian ini dilakukan di SMAN 11 Muaro Jambi pada januari-maret 2022 pada siswa kelas XI IPA 1. Data diperoleh dari data kuantitatif dan kualitatif dengan cara menganalisis hasil pelaksanaan pembelajaran dengan analisis TBLA (Transcript Based Lesson Analysis). Pembelajaran dengan menerapkan lesson study berbasis TBLA dengan Pendekatan STEM dilaksanakan sesuai dengan tahapan lesson study yang terdiri dari tiga tahapan yaitu perencanaan (plan), pelaksanaan (do), dan refleksi (see). Pada siklus 1 dapat dikatakan Cukup baik, tetapi tidak lepas dari beberapa kekurangan pada saat proses belajar. Dalam menerapkan pendekatan STEM langkah-langkah pembelajarannya kurang maksimal, tetapi setelah melakukan refleksi dan memperbaiki proses pembelajaran pada siklus 2 didapatkan hasil seperti tujuan yang diharapkan oleh peneliti yaitu tercapainya penerapan lesson study berbasis TBLA melalui pendekatan STEM dengan cukup baik dan siswa terlihat sudah mulai aktif dibandingkan siklus 1. Dari hasil penelitian ini, harapannya dapat membantu guru dalam melihat keaktifan siswa untuk setiap materi yang telah diajarkan, guru dapat mengetahui apa kendala siswa sehingga siswa tidak aktif dalam belajar dan bagaimana solusinya. Oleh karena itu dengan adanya analisis transkrip ini guru dapat melihat, mempertimbangkan, bahkan memperbaiki pembelajaran selanjutnya.
Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Keywords: lesson study, STEM approach, student activity |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Fisika |
Depositing User: | Loviya |
Date Deposited: | 08 Jul 2022 08:02 |
Last Modified: | 08 Jul 2022 08:02 |
URI: | https://repository.unja.ac.id/id/eprint/36407 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |