Pengembangan Instrumen Diagnostic Four-Tier Test pada FCI (Force Concept Inventory) untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa di kelas X MIA

Teresia, Wahyuni (2019) Pengembangan Instrumen Diagnostic Four-Tier Test pada FCI (Force Concept Inventory) untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa di kelas X MIA. D3 thesis, universitas jambi.

[img] Text
DAFTAR ISI, TABEL,GAMBAR LAMPIRAN.pdf

Download (577kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (202kB)
[img] Text
BAB V.pdf

Download (12kB)
[img] Text
Dokumen-WPS Office.pdf

Download (4MB)
[img] Text
COVER TERE.docx

Download (34kB)

Abstract

Abstract: Misconceptions need to be disclosed so that learning activities can learning well. Misconceptions that are allowed will make it difficult for students to understand the concepts of the material learned by students, so that teachers and students need instruments that are able to identify misconceptions. This research aims to develop a product the form of a diagnostic instrument form of a Four-Tier Diagnostic Test to identify student misconceptions in FCI. This research is a research & development with a 4D model. The sample in this research consisted of 2 schools are Titian Teras Muaro Jambi High School as many as 154 students and SMA N 11 Jambi City as many as 140 students for test.. The results of the product developed in the form of 12 items that have been tested the value of validity is greater than 0.3. Reliability of 0.195 which includes reliability is very low, meaning that the instrument is not enough to identify misconceptions, it still needs improvement. One factor group has been formed based on the similarity of concepts (load loading). At the level of difficulty there are 2 categories, namely 4 items in the medium category, and 8 difficult categories. For different power there are 5 items in the medium category, and 7 items in the low, and KMO on the 12 items in all 0.512, which is overall that the instrument has been developed quite well. Abstrak: Miskonsepsi perlu diungkapkan agar kegiatan pembelajaran dapat berjalan dengan baik. Miskonsepsi yang dibiarkan akan mempersulit siswa dalam memahami konsep dari materi yang dipelajari oleh siswa, sehingga guru dan siswa membutuhkan instrument yang mampu dapat mengidentifikasi miskonsepsi. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan produk berupa instrumen diagnostik berbentuk Four-Tier Diagnostic Test untuk dapat mengidentifikasi miskonsepsi siswa pada materi FCI. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan Research & Development dengan model 4D. Sampel dalam penelitian ini terdiri atas 2 sekolah yaitu SMAN Titian Teras Muaro Jambi sebanyak 154 siswa dan SMA N 11 Kota Jambi sebanyak 140 siswa untuk uji coba. Hasil produk yang dikembangkan berupa 12 item soal yang telah teruji nilai validitasnya lebih besar dari 0,3. Reliabilitas sebesar 0,195 yang termasuk reliabilitas sangat rendah, artinya instrument belum cukup untuk mengidentiikasi miskonsepsi, masih perlu perbaikan.Telah terbentuk 1 kelompok faktor berdasarkan kemiripan konsep (load loading). Pada tingkat kesukaran terdapat 2 kategori, yaitu 4 item pada kategori sedang, d an 8 kategori sukar. Untuk daya beda terdapat 2 5 item kategori sedang, dan 7 item rendah, dan KMO pada ke 12 item soal seluruhnya 0,512 yakni secara keseluruhan bahwa instrument telah cukup baik dikembangkan.

Type: Thesis (D3)
Subjects: Q Science > QC Physics
Divisions: Faculty of Law, Arts and Social Sciences > School of Education
Depositing User: WAHYUNI TERESIA
Date Deposited: 05 Aug 2019 03:47
Last Modified: 05 Aug 2019 03:47
URI: https://repository.unja.ac.id/id/eprint/8847

Actions (login required)

View Item View Item