Analisis Kecerdasan Verbal Linguistik Anak Usia 5-6 Tahun di TK Rizani Putra Muaro Jambi

Sakinah, Zikra (2022) Analisis Kecerdasan Verbal Linguistik Anak Usia 5-6 Tahun di TK Rizani Putra Muaro Jambi. S1 thesis, UNIVERSITAS JAMBI.

[img] Text
Abstrak.pdf

Download (93kB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (333kB)
[img] Text
BAB V.pdf

Download (287kB)
[img] Text
Cover.pdf

Download (220kB)
[img] Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (411kB)
[img] Text
SKRIPSI ZIKRA SAKINAH (A1F117042).pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)
[img] Text
halaman pengesahan.pdf

Download (65kB)
Official URL: https://repository.unja.ac.id/

Abstract

ABSTRAK Zikra, Sakinah. 2022. Analisis Kecerdasan Verbal Linguistik Anak Usia 5-6 Tahun di TK Rizani Putra Muaro Jambi: Skripsi, Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Jambi. Pembimbing (I) Dr. Drs. H. Hendra Sofyan, M.Si., (II) Drs. Irwan, M.Pd. Kata Kunci :Analisis, Kecerdasan Verbal Linguistik, TK Rizani Putra. Masalah pada penelitian ini adalah terdapat 4 dari 24 orang anak yang kecerdasan verbal linguistik anak usia 5-6 tahun di TK Rizani Putra Muaro Jambi yang belum berkembang secara optimal. Hal tersebut terlihat dari ditemukannya beberapa indikator yang masih rendah ketercapaiannya dari keseluruhan tingkat pencapaian atau indikator kecerdasan verbal linguistik, anak belum mampu menulis dengan baik dan benar, bingung ketika diminta menjawab pertanyaan.Serta kurang mendengarkan orang sekitar. Penelitian ini bertujuan, 1) Untuk mendeskripsikan tingkatan kecerdasan verbal linguistik pada aspek anak mampumenulis lebih baik dari anak-anak usianya 2) Untuk mendeskripsikan kecerdasan verbal linguistik pada aspek anak mampu menyebutkan nama, tempat atau hal-hal lain 3)Untuk mendeskripsikan kecerdasan verbal linguistik pada aspek anak mampu mendengarkan kata-kata lisan (cerita, komentar dalam radio, dan buku-buku audio) 4) Untuk mendeskripsikan kecerdasan verbal linguistik pada aspek anak mampu berkomunikasi dengan orang lain. Penelitian ini termasuk jenis penelitian deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian ini berjumlah 24 anak. Sampel penelitian ini berjumlah 24 anak. Penarikan sampel dilakukan dengan teknik total sampling. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan angket dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan rumus persentase. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan didapatkan : 1) Analisis kecerdasan verbal linguistik pada indikator anak mampu menulis lebih baik dari anak-anak seusianya yang berada pada tingkat “Tinggi” (67 %). 2) Analisis kecerdasan verbal linguistik pada indikator anak mampu menyebutkan nama, tempat atau hal-hal lain yang berada pada tingkat “Tinggi” (69 %). 3) Analisis kecerdasan verbal linguistik pada indikator anak mampu mendengarkan kata-kata lisan (cerita, komentar dalam radio, dan buku-buku audio) yang berada pada tingkat “Tinggi” (61 %).4) Analisis kecerdasan verbal linguistik pada indikator anak mampu berkomunikasi dengan orang lain yang berada pada tingkat “Tinggi” (68 %). ABSTRACT Zikra, Sakinah. 2022. Verbal Linguistic Intelligence Analysis of Children 5-6 Years Old at Rizani Putra Muaro Jambi Kindergarten: Thesis, Early Childhood Education Teacher Education, Faculty of Teacher Training and Education, Jambi University. Supervisor (I) Dr. Drs. H. Hendra Sofyan, M.Sc., (II) Drs. Irwan, M.Pd. Keywords: Analysis, Verbal Linguistic Intelligence, Rizani Putra Kindergarten. The problem in this study is that there are 4 out of 24 children whose verbal linguistic intelligence, children aged 5-6 years at Rizani Putra Muaro Jambi Kindergarten, have not developed optimally. This can be seen from the finding of several indicators that are still low in achievement of the overall level of achievement or indicators of verbal linguistic intelligence, children have not been able to write properly and correctly, are confused when asked to answer questions, and do not listen to people around them. This study aims, 1) To describe the level of verbal linguistic intelligence in the aspect of children being able to write better than children their age 2) To describe verbal linguistic intelligence in the aspect of children being able to mention names, places or other things 3) To describe verbal linguistic intelligence on the aspect of children being able to listen to spoken words (stories, radio comments, and audio books) 4) To describe verbal linguistic intelligence on the aspect of children being able to communicate with other people. This research is a descriptive research with a quantitative approach. The population of this study amounted to 24 children. The sample of this study amounted to 24 children. Sampling is done by total sampling technique. Data collection techniques in this study used a questionnaire and documentation. The data analysis technique uses the percentage formula. Based on the results of the research and discussion, it was obtained: 1) Analysis of verbal linguistic intelligence on indicators of children being able to write better than children their age who are at the "High" level (67%). 2) Analysis of verbal linguistic intelligence on the indicator that children are able to mention names, places or other things that are at the "High" level (69%). 3) Analysis of verbal linguistic intelligence on the indicators of children being able to listen to spoken words (stories, comments on the radio, and audio books) which is at the "High" level (61 %).4) Analysis of verbal linguistic intelligence on indicators of children being able communicate with others who are at the “High” level (68 %).

Type: Thesis (S1)
Uncontrolled Keywords: Analisis, Kecerdasan Verbal Linguistik, TK Rizani Putra
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > PG-PAUD
Depositing User: SAKINAH
Date Deposited: 18 May 2022 02:14
Last Modified: 18 May 2022 02:14
URI: https://repository.unja.ac.id/id/eprint/33592

Actions (login required)

View Item View Item