Analisis Butir Soal Dalam Buku Teks Bahasa Indonesia SMP Kelas IX Berdasarkan HOTS

Ariyati, Ira and Rustam, Rustam and Ningsih, Arum Gati (2025) Analisis Butir Soal Dalam Buku Teks Bahasa Indonesia SMP Kelas IX Berdasarkan HOTS. S1 thesis, Univesitas Jambi.

[img] Text
SKRIPSI FULL TEXT.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)
[img] Text
COVER.pdf

Download (209kB)
[img] Text
HALAMAN PENGESAHAN.pdf

Download (2MB)
[img] Text
BAB I.pdf

Download (389kB)
[img] Text
BAB V.pdf

Download (10kB)
[img] Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (124kB)
Official URL: https://repository.unja.ac.id/

Abstract

Abstract The results of an international study, the Programme for International Student Assessment (PISA) in 2022 set by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), Indonesia is ranked 69th with a score; mathematics (379), science (398), and reading (359), in this reading ability has decreased significantly in the last 5 years, PISA results show that students' 21st century skills, such as problem solving, critical thinking, and high-level thinking skills (HOTS) are still not being handled well enough, the lack of improvement in PISA scores is reflection for education system in Indonesia. HOTS in textbooks can be used to train and improve high-level thinking skills. The purpose of this study was to describe the use of the Higher Order Thinking Skills (HOTS) cognitive category in the questions contained in the Indonesian language textbook for junior high school grade IX published by the Ministry of Education, Culture, Research, and Technology, the 2022 Merdeka Curriculum. This research method uses qualitative research, with content analysis. The results of the study found 52 questions that were categorized as HOTS. With questions in the analyzing category (C4) dominating, namely 28 questions, the evaluating category (C5) as many as 14 questions, and Creating (C6) which had a lower frequency of questions, namely 10 questions. This study shows that the questions contained in the Indonesian language textbook for junior high school grade IX can be categorized as good. Keyword: HOTS, Kognitif, Taksonomi Bloom Abstrak Hasil studi secara internasional, Programme For International Student Asessment (PISA) pada tahun 2022 yang ditetapkan Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), Indonesia berada di peringkat 69 dengan skor; matematika (379), sains (398), dan membaca (359), pada kemampuan membaca ini mengalami penurunan yang signifikan dalam 5 tahun terakhir, Hasil PISA menunjukkan bahwa keterampilan abad 21 siswa, seperti pemecahan masalah, berpikir kritis, dan kemampuan berpikir tingkat tinggi (HOTS) masih belum cukup ditangani dengan baik, kurangnya peningkatan nilai PISA, adalah tantangan yang harus dihadapi oleh sistem pendidikan di Indonesia. HOTS dalam buku teks dapat digunakan untuk melatih dan meningkatkan kemampuan berpikir tingkat tinggi. Tujuan pada penelitian ini untuk mendeskripsikan penggunaan kategori kognitif Higher Order Thinking Skills (HOTS) pada butir soal yang terdapat dalam buku teks Bahasa Indonesia untuk SMP Kelas IX terbitan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Kurikulum merdeka tahun 2022. Metode penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif, dengan analisis isi. Hasil penelitian, ditemukan sebanyak 52 butir soal yang dikategorikan HOTS. Dengan butir soal yang berkategori menganalisis (C4) lebih mendominasi, yaitu sebanyak 28 soal, kategori mengevaluasi (C5) sebanyak 14 butir soal, dan Mencipta (C6) yang frekuensi soal yang ditemukan lebih sedikit yaitu 10 soal. Penelitian ini menunjukkan bahwa butir soal yang terdapat dalam buku teks bahasa Indonesia SMP kelas IX dapat dikategorikan baik. Kata kunci: HOTS, Kognitif, Taksonomi Bloom.

Type: Thesis (S1)
Uncontrolled Keywords: HOTS, Kognitif, Taksonomi Bloom.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa dan Sasra Indo
Depositing User: Ariyati
Date Deposited: 11 Jun 2025 06:59
Last Modified: 11 Jun 2025 07:00
URI: https://repository.unja.ac.id/id/eprint/79534

Actions (login required)

View Item View Item