Mereduksi Kejenuhan Belajar Siswa dengan Cognitive Behavior Therapy melalui Layanan Dasar pada siswa SMA N 6 Kota Jambi

Aisah, Siti (2023) Mereduksi Kejenuhan Belajar Siswa dengan Cognitive Behavior Therapy melalui Layanan Dasar pada siswa SMA N 6 Kota Jambi. S1 thesis, Universitas Jambi.

[img] Text
ABSTRAK.pdf

Download (93kB)
[img] Text
BAB 1.pdf

Download (111kB)
[img] Text
BAB V (1).pdf

Download (39kB)
[img] Text
COVER (1).pdf

Download (41kB)
[img] Text
daftarpustaka0200010222 (2).pdf

Download (80kB)
[img] Text
DOC-20230718-WA0005. (1).pdf

Download (418kB)
[img] Text (Skripsi)
DOC-20230712-WA0011._compressed_compressed.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)
Official URL: https://repository.unja.ac.id

Abstract

The purpose of this study are: 1. To reveal the level of student learning saturation before being given treatment, 2. To reveal the level of student learning saturation after being given treatment, 3. To see the effectiveness of Cognitive Behavior Therapy in reducing student learning saturation through basic services. This study was designed using a type of quantitative research through the one group pretest-posttest experimental method with class XI MIPA 3 students at SMA N 6 Jambi City who had learning saturation problems as subjects. The sample in this study used a purposive sampling technique. The subjects studied were students of class XI MIPA 3 SMA N 6 Jambi City as many as 36 students who had problems with learning saturation. Cognitive behavior therapy is considered effective in reducing student learning boredom through basic services. This is evident from the results of the pretest to get the percentage of students' learning saturation level, which is 37.0% compared to the results of the posttest, which is a percentage of 28.1%. Furthermore, the results of the t-test where the results on the t-count were 37.4 and the results on the t-table at the confidence level of 0.05 and 0.01 were 1.690 and 2.032, meaning that the t-count was 37.4 greater than t-table of 1.690 and 2.032. This difference occurs as a result of the treatment of cognitive behavior therapy through basic services. Keyword : Saturation of student learning; Cognitive behavior therapy; and basic services. Abstrak : Tujuan yang ingin dicapai melalui penelitian ini adalah sebagai berikut: 1. Untuk mengungkap tingkat kejenuhan belajar siswa sebelum diberi perlakuan, 2. Untuk mengungkap tingkat kejenuhan belajar siswa sesudah diberi perlakuan, 3. Untuk melihat keefektifan Cognitive Behavior Therapy dalam mereduksi kejenuhan belajar siswa melalui layanan dasar. Penelitian ini dirancang dengan menggunakan jenis penelitian kuantitatif melalui metode eksperimen one group pretest-posttest dengan subyek siswa kelas XI MIPA 3 SMA N 6 Kota Jambi yang memiliki masalah kejenuhan belajar. Sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling. Subyek yang diteliti adalah siswa kelas XI MIPA 3 SMA N 6 Kota Jambi sebanyak 36 siswa yang memiliki masalah kejenuhan belajar. Kejenuhan belajar pada siswa dapat direduksi setelah diberikan layanan dasar dengan konten cognitive behavior therapy melalui layanan penguasaan konten. Hal ini terbukti dari hasil pretest di dapatkan persentase tingkat kejenuhan belajar siswa yaitu 37,0% berbanding dengan hasil posttest yaitu dengan persentase 28,1%. Ini artinya hipotesis dalam penelitian ini terbukti bahwa cognitive behavior therapy melalui layanan dasar dapat mereduksi kejenuhan belajar siswa secara berarti. Selanjutnya hasil uji t-test yang mana hasil pada t-hitung sebesar 37,4 dan hasil pada t-tabel pada tingkat kepercayaan 0,05 dan 0,01 adalah sebesar 1,690 dan 2,032 maka berarti t-hitung sebesar 37,4 lebih besar dari t-tabel sebesar 1,690 dan 2,032. Perbedaan tersebut terjadi karena akibat adanya perlakuan dari cognitive behavior therapy melalui layanan dasar. Kata Kunci : Kejenuhan belajar siswa; Cognitive behavior therapy; dan layanan dasar.

Type: Thesis (S1)
Subjects: L Education > L Education (General)
Depositing User: Aisah
Date Deposited: 18 Jul 2023 04:31
Last Modified: 18 Jul 2023 04:31
URI: https://repository.unja.ac.id/id/eprint/53811

Actions (login required)

View Item View Item