zusniarni, zusniarni and Nazurty, Nazurty and Sukendro, Sukendro (2024) Pengembangan LKPD Berbasis Project Based Learning (PjBL) Pada Muatan Ipas Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Peserta Didik Kelas IV MI Darussalam Kota Jambi. Jurnal ilmiah global education, 5 (2). ISSN 1170-1177
![]() |
Text
jurnal.pdf Download (1MB) |
Abstract
ABSTRACT At this time, the implementation of the independent curriculum emphasizes students being able to be active in the learning process, student activity requires effectiveness that is conducive to achieving learning goals. This research aims to develop student worksheets (LKPD) based on project based learning in science and technology learning on energy transformation material. The research validation subjects were linguists, material experts and media experts. This research is development research using the R&D model with a 4-D development model consisting of Define, Design, Development and Disseminate. Furthermore, the data collected is quantitative and qualitative data. Data collection used observation methods, structured interviews, document recording, and questionnaires. The data analysis used is qualitative descriptive and quantitative descriptive analysis techniques. Based on the data analysis, the results obtained, namely the results of a subject matter expert review, show that the project based learning based LKPD is very good for use especially in increasing the effectiveness of students in the learning process which is indicated by the results of individual tests showing that the project based learning based LKPD is very good. Based on this, the project based learning LKPD in science and science lessons on energy transformation is in very good qualifications and is suitable for use as teaching material for fourth grade elementary school students. ABSTRAK Pada saat ini penerapan kurikulum merdeka menekankan pada peserta didik untuk dapat aktif dalam proses pembelajaran, kekatifan peserta didik perlu adanya keefektifan yang kondusif untuk dapat mecapai tujuan pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan lembar kerja peserta didik (LKPD) berbasis project based learning pada pembelajaran IPAS materi Transformasi energi. Subjek validasi penelitian yaitu ahli bahasa, ahli materi dan ahli media. Penelitian ini adalah penelitian pengembangan menggunakan model R&D dengan model pengembangan 4-D yang terdiri dari Define, Design, Development dan Disseminate. Selanjutnya Data yang dikumpulkan adalah data kuantitatif dan kualitatif. Pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara berstruktur, pencatatan dokumen, dan kuesioner/angket. Analisis data yang digunakan adalah teknik analisis deskriptif kualitatif, dan deskriptif kuantitatif. Berdasarkan analisis data diperoleh hasil yaitu hasil review ahli materi mata pelajaran menunjukkan LKPD berbasis project based learning sangat baik dengan untuk digunakan khususnya dalam meningkatkan efektivitas peserta didik dalam proses pembelajaran yang ditunjuk dari hasil uji peorangan menunjukkan LKPD berbasis project based learning sangat baik. Berdasarkan hal demikia LKPD berbasis project based learning pada pelajaran IPAS materi transformasi energi berada pada kualifikasi sangat baik dan layak untuk digunakan sebagai bahan ajar untuk peserta didik kelas IV.
Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Depositing User: | ZUSNIARNI |
Date Deposited: | 28 Jun 2024 00:03 |
Last Modified: | 28 Jun 2024 00:03 |
URI: | https://repository.unja.ac.id/id/eprint/65640 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |