Siregar, Parida (2022) Gambaran Regulasi Diri pada Mahasiswa Berprestasi Tingkat Nasional di Universitas Jambi. S1 thesis, Psikologi.
![]() |
Text
Cover.pdf Download (31kB) |
![]() |
Text
Persetujuan skripsi(3).pdf Download (624kB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Download (525kB) |
![]() |
Text
BAB V.pdf Download (9kB) |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Download (131kB) |
![]() |
Text
SKRIPSI PARIDA SIREGAR FIX.pdf Download (3MB) |
Abstract
DESCRIPTION OF SELF-REGULATION OF NATIONAL LEVEL ACHIEVING STUDENTS AT JAMBI UNIVERSITY 1Parida Siregar’ 2Jelpa Periantalo’ 3Agung Iranda’ 1Departement of Psychology, Jambi University/ Paridasiregar1596@gmail.com 2Departement of Psychology, Jambi University/ jelp.8487@unja.ac.id 3Departement of Psychology, Jambi University/ agungiranda@unja.ac.id ABSTRACT BACKGROUND Students as the nation's successors are expected to become independent active learners. But there are still a few students who are able to apply it optimally. One of the keys to successful learning is self-regulation. Where a person can regulate himself in aspects of thoughts, feelings, and actions in harmony to achieve goals or achievement. OBJECTIVES This study aims to find out the description and factors that influence the self-regulation of outstanding students at the national level at the University of Jambi. METHOD A qualitative method with a phenomenological approach. The data collection method uses Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). The characteristics of participants are active undergraduate students at the University of Jambi who have national-level achievements. RESULTS The description of self-regulation in students who excel at the national level at the University of Jambi consists of seriousness in learning, interest in assignments, interest in increasing self-ability, planning for the future, and consistency in learning. Factors that influence self-regulation in achieving achievement are self-existence, experience, facilities, parental support, and social support. CONCLUSION The three participants described self-regulation has played a role in achieving achievements according to their respective interests. Keywords: self-regulation, outstanding students GAMBARAN REGULASI DIRI PADA MAHASISWA BERPRESTASI TINGKAT NASIONAL DI UNIVERSITAS JAMBI 1Parida Siregar’ 2Jelpa Periantalo’ 3Agung Iranda’ 1Program Studi Psikologi, Universitas Jambi / Paridasiregar1596@gmail.com 2Program Studi Psikologi, Universitas Jambi / jelp.8487@unja.ac.id 3Program Studi Psikologi, Universitas Jambi / agungiranda@unja.ac.id ABSTRAK LATAR BELAKANG Mahasiswa sebagai penerus bangsa diharapkan menjadi pembelajar aktif yang mandiri. Namun masih sedikit mahasiswa yang yang mampu menerapkannya dengan optimal. Salah satu dari kunci dari keberhasilan belajar adalah regulasi diri. Dimana seseorang mampu mengatur dirinya pada aspek pikiran, perasaan dan tindakan dalam keselarasan mencapai tujuan ataupun pencapaian. TUJUAN Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran dan faktor-faktor yang mempengaruhi regulasi diri pada mahasiswa berprestasi tingkat nasional di Universitas Jambi. METODE Metode kualitatif dengan pendekatan fenomenologi. Metode pengumpulan data menggunakan Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). Karakteristik partisipan adalah mahasiswa aktif program sarjana di Universitas Jambi yang memiliki prestasi tingkat nasional. HASIL Gambaran regulasi diri pada mahasiswa berprestasi tingkat nasional di universitas Jambi terdiri dari kesungguhan dalam belajar, ketertarikan terhadap tugas, ketertarikan dalam menambah kemampuan diri, memiliki perencanaan masa depan, dan konsistensi dalam belajar. Faktor yang mempengaruhi regulasi diri dalam mencapai prestasi adalah eksistensi diri, pengalaman, fasilitas, dukungan orang tua, dan dukungan sosial. KESIMPULAN Ketiga partisipan menggambarkan bagaimana regulasi diri telah berperan dalam pencapaian prestasi sesuai dengan peminatan mereka masing-masing. Kata kunci : regulasi diri, mahasiswa berprestasi
Type: | Thesis (S1) |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology |
Divisions: | Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan > Psikologi |
Depositing User: | SIREGAR |
Date Deposited: | 26 Jan 2023 04:34 |
Last Modified: | 26 Jan 2023 04:34 |
URI: | https://repository.unja.ac.id/id/eprint/44681 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |