Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pelajaran IPAS Kelas V di SDN 80/I Muara Bulian

Fransiska, Afiona (2025) Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pelajaran IPAS Kelas V di SDN 80/I Muara Bulian. S1 thesis, Universitas Jambi.

[img] Text
Abstrak_Afiona Fransiska_A1D121143.pdf

Download (15kB)
[img] Text
BAB I_Afiona Fransiska_A1D121143.pdf

Download (175kB)
[img] Text
BAB V.pdf

Download (20kB)
[img] Text
COVER_Afiona Fransiska_A1D121143.pdf

Download (30kB)
[img] Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (155kB)
[img] Text
SKRIPSI_AFIONA FRANSISKA.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (8MB)
[img] Text
HALAMAN PENGESAHAN_AFIONA FRANSISKA.pdf

Download (166kB)
Official URL: https://repository.unja.ac.id/

Abstract

Penelitian yang dilaksanakan ini bertujuan untuk mengetahui Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pelajaran IPAS Kelas V di SDN 80/I Muara Bulian. Penelitian ini merupakan jenis penelitian Ex Post Facto yang merupakan penelitian dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Penelitian ini dilaksanakan di SDN 80/I Muara Bulian Kecamatan Muara Bulian Kabupaten Batanghari dengan subjek penelitian peserta didik. Data penelitian didapatkan melalui observasi, wawancara, dokumentasi dan hasil angket peserta didik untuk melihat sejauh mana pengaruh kompetensi pedagogik guru terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPAS di kelas V SDN 80/1 Muara Bulian. Data penelitian ini dianalisis menggunakan bantuan software SPSS 22. Hasil penelitian ini menunjukkan tingkat kompetensi pedagogik guru SDN 80/1 Muara Bulian yakni sebesar 59,89% dari kriteria yang ditetapkan. Hal tersebut memiliki arti bahwa kompetensi pedagogik guru SDN 80/1 Muara Bulian termasuk dalam kategori sangat rendah. Artinya, kompetensi pedagogik dalam hal ini adalah kemampuan seorang guru dalam hal mengelola suatu pembelajaran tergolong sangat rendah. Hasil belajar peserta didik kelas V SDN 80/1 Muara Bulian yakni 59,89% dari kriteria yang ditetapkan. Hal tersebut memiliki arti bahwa hasil belajar peserta didik kelas V SDN 80/1 Muara Bulian berada pada kategori sangat rendah, yang berarti hasil belajar peserta didik tergolong sangat rendah. Tidak terdapat pengaruh kompetensi pedagogik guru terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPAS kelas V SDN 80/1 Muara Bulian. Hal tersebut berdasarkan pada nilai Sig. 0,909 > 0,05, dengan kata lain H0 diterima dan H1 ditolak, Serta model persamaan regresi linear sederhana yang memiliki arah positif. This research aims to determine the Influence of Teacher Pedagogical Competence on Student Learning Outcomes in Science Subjects in Grade V at SDN 80/I Muara Bulian. This research is a type of Ex Post Facto research which is a research using a quantitative approach. This research was conducted at SDN 80/I Muara Bulian, Muara Bulian District, Batanghari Regency with students as the research subjects. Research data were obtained through observation, interviews, documentation and student questionnaire results to see the extent to which teacher pedagogical competence influences student learning outcomes in Science subjects in grade V of SDN 80/1 Muara Bulian. This research data was analyzed using SPSS 22 software. The results of this study indicate the level of pedagogical competence of teachers at SDN 80/1 Muara Bulian, which is 59.89% of the established criteria. This means that the pedagogical competence of teachers at SDN 80/1 Muara Bulian is included in the very low category. This means that pedagogical competence in this case is the ability of a teacher in managing learning is classified as very low. The learning outcomes of class V students of SDN 80/1 Muara Bulian are 59.89% of the established criteria. This means that the learning outcomes of class V students of SDN 80/1 Muara Bulian are in the very low category, which means that the learning outcomes of students are classified as very low. There is no influence of teacher pedagogical competence on student learning outcomes in the subject of science for class V of SDN 80/1 Muara Bulian. This is based on the Sig. value of 0.909> 0.05, in other words H0 is accepted and H1 is rejected, as well as a simple linear regression equation model that has a positive direction.

Type: Thesis (S1)
Uncontrolled Keywords: Kompetensi, Pedagogik Guru, Hasil Belajar IPAS
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > PGSD
Depositing User: AFIONA FRANSISKA
Date Deposited: 04 Jun 2025 07:44
Last Modified: 04 Jun 2025 07:53
URI: https://repository.unja.ac.id/id/eprint/79219

Actions (login required)

View Item View Item